Dopravní podnik FM

Už jsem o tom dvakrát psal, takže kdo si chce přečíst mé názory na vznik Městského dopravního podniku ve FM, nechť se laskavě podívá na příspěvky pod názvem „Frýdek-Místek leží na Klondajku“ (23. 6. 2015). nebo „Ještě pár poznámek k dopravnímu podniku“ (7. 11. 2016). Vůbec mě netěší, že co jsem hypoteticky předvídal, se zčásti potvrdilo. Netěší mě to proto, že zase vylétlo okny radnice nemálo stotisíců možná i milionů korun na přípravu a rozjezd dle mého názoru zbytečného Dopravního podniku FM. Na druhé straně musím snad poprvé ocenit přístup politického hnutí Naše město FM, které se proti tomuto finančnímu dobrodružství postavilo, ať již jsou jeho důvody jakékoliv. Já totiž nevěřím na nějaké „ideologicky“ zabarvené tvrzení, že strategické služby pro občany musí být v rukou města. Nemusí. V rukou města jsou peníze a musí tam být dostatečný počet kvalifikovaných lidí, aby za ty peníze koupili pro město nejvýhodnější a nejkvalitnější a možná i nejlevnější službu. Kdybychom totiž podlehli tomuto ideologickému směru komunálního podnikání – budeme za čas kupovat třeba i teplárnu ve Sviadnově či ve stylu zřízení dopravního podniku stavět nějaký takový zdroj na výrobu tepla ve městě? To je přece taky strategicky důležitá služba! Možná bychom mohli vlastnit a vést i taxislužbu. Vždyť je to taky služba občanům a mohlo by se to výhodně doplňovat s dopravním podnikem, vždyť tam, kde v autobuse jezdí dva nebo tři lidé by bylo levnější nasadit taxíka… A takových strategických služeb bychom ještě našli a určitě bychom skončili u nemocnice, kterou jsme kdysi (město FM) s velkými potížemi a velkými finančními náklady vraceli s ulehčením státu…. Jen by nám nakonec na provoz všech těch strategických městských podniků nestačily ty městské peníze.

Stále nemohu pochopit, proč tak vynikajícího odborníka jako je pan Jan Širc, (jak je prezentován ve Zpravodaji RM FM č. 23/2017), nemůžeme opravdově využít? Klidně bych mu i nechal jeho (prý) šedesátitisícový plat, ale dal bych mu jiný úkol než zřizovat nesmyslné. Domluvil bych s ČSAD ve FM nějakou kancelář, kde by seděl a hlídal, propočítával a kontroloval náklady osobní přepravy, kterou pro nás ČSAD vykonávají. A čert by v tom byl, aby nezjistil, kde nás ČSAD „berou na hůl“ a kde by se městské peníze daly ušetřit. Možná by si nakonec na svůj nemalý plat i vydělal. A zcela určitě by se městská doprava s ČSAD FM dostala k menším nákladům, než za které nyní chce provozovat tuto službu Dopravní podnik FM (a to navíc bez započetí některých vážných finančních rizik!).

Poznámka: původně jsem si myslel, že by tuto kontrolu u ČSAD Frýdek-Místek mohli provádět dva političtí trafikanti – vedoucí finančního a vedoucí kontrolního výboru. Asi jsem to trochu přehnal, zřejmě je únik městských peněz příliš nezajímá a možná že dané problematice ani nerozumí. Alespoň to vyplývá z jejich dosavadní činnosti, protože v opačném případě by tam jistě už osobně realizovali mnoho kontrol. Ale možná na to ani nemají čas 🙂. Jednodušší je i pro ně zřejmě zřídit městský dopravní podnik a odsouhlasit k jeho činnosti pár milionů z městské pokladny. Ale pan Jan Širc jako kontrolor nákladů osobní dopravy pro město FM u ČSAD FM – to by bylo určitě jiné kafe!

Z. Stolař, FraM

(publikováno na FB dne 22. 12. 2017)

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *